samedi 5 mars 2011

خاطرات ،موسیقی ۱

ملودها و قطعاتی که در بو شهر با نی انبان در عروسیها نواخته میشده یا میشود شامل  حاجیونی /سرپنجه /چوپی بوشهری/شکی بوشهری/بندری یارقص /چهار دستمال/مولودی/ترانه های کوچه بازاری ایرانی/ترانه های لری /ترانه های عربی/اهنگهای سریالهای معروف روز رادیو و تلویزیون/ترانه های بندرعباسی
به مجموع این شیوه نوازندگی در بوشهر موسیقی بندری گفته میشود یعنی زمانی که از موسیقی بندری در بوشهر نام برده میشود منظور عوام از ساز نی انبان به همراه سازهای ضرب و تمپو و دایره زنگی و یک تمپو که گاهی با خواننده یا بدون خواننده در مجالس عروسی اجرا میکنند.
در بین قطعاتی که نام بردم بندری یا رقص و سرپنجه/اهنگهای سریالهای تلویزیونی/ترانه های عربی/ترانه های بندر عباسی و ترانه های کوچه بازاری که معولا به انها ایرانی میگویند و ترانه های روز خوانندگان پاپ در بین اجرا کنندگان و نوازندگان نی انبان در بوشهر بیشتر رواج دارد و اجرا در عروسی بیشتر شامل این قطعات میشود.
موسیقی بندری در بوشهر به کل موسیقی بوشهر و تمام قطعات و فرمهای این موسیقی اطلاق نمیشود مثلا هیچگاه به شروه خوانی/یذله/چاووشی/نوخه خوانی/سنج و دمام/خیام خوانی/شاهنامه خوانی/نیمه یا موسیقی کار دریا/ موسیقی بندری نمیگویند
همچنین نوازندگان قدیمی نی جفتی و نی انبان بین قطعات بوشهری و بندری تمایز قایل میشوند
موسیقی بندری چیست/ منظور از موسیقی بندری نه موسیقی شهر بندر عباس است و نه هیچ بندر دیگر
این فرم موسیقی که زاده ابادان است ارکستر ان شامل نی انبان و ضرب و تمپو و دایره زنگی و تمپو و یک خواننده است .ترانه های این سبک خواستگاه فرهنگی خاصی نداشته و معمو لا ترانهای عشقی کوچه بازاری است .
ملودی های نی انبان شامل ملودی های بدون کلام این سبک و تکرار ملودی خواننده است .برترین خوانندگان این سبک در قدیم رضا عظیمی و در حال حاضر محمود جهان فولادی و از نوازندگان به نام نی انبان دراین سبک سهراب شاپوری و  بهرام مهربخش هستند.
در قبل از انقلاب ایران پخش این موسیقی توسط رادیو نفت ملی ابادان و ظبط کاستهای فراوان  و استفاده از ملودیها و ترانه های  این سبک توسط خوانندگان پاپ آن زمان ومعرفی این موسیقی به عنوان موسیقی جنوبی باعث گردید در سرتاسر ایران کل موسیقی جنوب  رافقط همین سبک بشناسند  در این سبک گروهای بندری ابادان هر ترانه و ملودی از بندرعباسی  عربی  ترکی  خوانندگان پاپ و کوچه بازاری اجرا و ضبط میکرده و میکنند البته با ترکیب ارکستری که قبلا ذکر کردم.
رد پای موسیقی ابادانی یا بندری در بوشهر
با استنادبه اثار به جامانده قبل از انقلاب خوانندگانی چون اسماعیل عاشوری و نوازندگانی مانند عبدالحسین صفاری سعی در کپی و اجرای این سبک پر خریدار در بوشهر داشتند .
بعد از انقلاب و شروع جنگ بسیاری از نوازندگان چیره دست موسیقی بندری به بوشهر مهاجرت نموده و تقریبا تمامی عروسیهای بوشهر را قرق کرده و همچنین گروه رسمی ارشاد اسلامی بوشهر درسومین تا پنجمین جشنواره فجر این عزیزان بودند که برای جشنواره فجر سبک دیگریاز موسیقی بندری اسلامی شکل گرفت که در فرصتی دیگر به عرض میرسانم
حضور بهرام مهر بخش در بوشهر و محمود جهان با توانایی بالا در اجرای نی انبان و خوانندگی سبک بندری و مقبولیت عامه این گروه و تبلیغ صدا وسیما با عث گردید که کلیه نوازندگان به جز تعداد محدودی از جمله احمد علیشرفی همگی تحت تاثیر مستقیم مهربخش نوازندگی کنند و در حقیقت شاگرد مستقیم یا غیر مستقیم ایشان بوده و هستند .
مبنای کار نوازندگان عروسی و کلیه نوازندگان نی انبان در بوشهر بهرام مهربخش و سهراب شاپوری شد.
ادامه دارد

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire