samedi 5 mars 2011

خاطرات موسیقی ۲

 به اینجا رسیدیم که نوازندگان نی انبان بوشهری تحت تاثیر مستقیم نوازندگی مهربخش  ا ز نوازندههای بزرگ نی انبان بندری قرار گرفتند.در اینجا باید داستان شروع کار نوازندگان ابادنی در بوشهر را برایتان تعریف کنم. که مجبورم تمام داستان شکل گیری گروه موسیقی ارشاد را از اول بگم
بعد از انقلاب سال ۵۷ نی انبان نوازی در مجالس عروسی بوشهر ممنوع شد و جرم محسوب میشد و تقریبا صدای نی انبان در مجالس عروسی کمتر شنیده میشد اگر نوازنده ای به دست بسیج می افتاد یا گرفتار کمیته میشد جرمش از هروئین بیشتر بود پس از کتک فراوانی که نوش جان میکرد شلاق هم داشت و نی انبان و وسایل صوتی هم مصادره میشد. .
در سال ۱۳۶۰ اداره ارشاد بوشهر کلاسهای سرود و اموزش موسیقی راه اندازی کرد .این کلاسها توسط فرخ یزدانفر اداره میشد که ایشان تئوری موسیقی و سلفژ و سازهای پیانو و ارگ تدریس میکردند و مسئول راه اندازی گروه موسیقی و سرود در اداره ارشاد بوشهر شدند .ایشان از مهاجرین جنگ از شهر خرمشهر بودند که ار نوازندگان قدیمی در ارکسترههای پاپ خانه جوانان خرمشهر بودند.
برای اولین بار کلاسهای موسیقی بعد از انقلاب راه اندازی شد .من هم ثبت نام کردم و عضو گروه سرود شدم و به فراگیری تئوری نزد ایشان مشغول شدم.بعد از مدتی هم ایشان ساز ساکسفون را به دست من داد و با کمک ایشان و بهرام هدایت مشغول نوازندگی ساکسفون شدم.
پس از ۶ ماه گروه سرود و موسیقی که ان هنگام نوازندگان از گروه موزیک نیروی دریای و تعدای نوازندگان خرمشهری مهاجر به بوشهر که بهرام هدایت وداریوش نصری و فرهاد یزدانفر بود شکل گرفت و در سطح استان به مناسبتهای انقلابی و جشنهای مذهبی اجرا میکردیم.
یکسال بعد یعنی سال ۱۳۶۱ یزدانفر به گرد هم اوردن تمام نوازندهای قدیمی در بوشهر در سبکهای مختلف کرد از جمله سازهای سنتی ایرانی که از اقایان هنرور روشن روان و قربانی دعوت به همکاری با ارکستر ارشاد کردند.
در سال ۱۳۶۲ ارشادتمام نوازنده ها ی سازهای ایرانی و غربی در قالب یک ارکستر در اجرای سرودهای انقلابی با هم نوازی میکردند.
اعضای ارکستر عبارت بودن از فرخ یزدانفر سرپرست و نوازنده پیانو وترمپت و اهنگساز/فرخ یزدانفر خواننده/اسماعیل روشن روان سنتور/اصغر قربانی تار/اکبر هنرور ویلن/مرتضی صائبی توبا/داریوش نصری درامز/سعید شنبه زاده ساکسفون تنور/باقر خوشدل گیتار باس/مسعود شاهینی و برادران احمدی سینتی سایزر/مهدی موسوی فلوت
این ارکستر در سال ۱۳۶۳ به تهران رفت که در جشنواره موسیقی شرکت کنه ولی جشنواره برگزار نشد ولی وزارت ارشاد ۲ اجرا گذاشت در تالار وحدت به مناسبت انتخاب کتاب سال و در مجموعه ازادی برای عموم.
در سال ۱۳۶۳ من شروع کردم به نوازندگی فلوت و در ترکیب جدیدی شروع به تمرین برای اولین جشنواره فجر سال ۱۳۶۴ در اذر ماه ۱۳۶۴ دو کارشناس برای بازبینی کار از تهرن اومدن ابراهیم نظری نوازنده فلوت ارکستر سنفونی تهران و شخص دیگری به فامیلی اغاسی .
ترکیب ارکستر برای اولین جشنواره موسیقی فجر۱۳۶۴ هنرور ویلن/قربانی تار/روشن روان سنتور/وزان خواننده/سعید شنبه زاده فلوت/اصغر بختیاری تنبک . اقای نطری چند اشکال گرفت و یکی این بود که ترکیب ارکستر نا متجانس است و نه ایرانی است نه غربی و مثلا بهتره بجای فلوت کلاسیک از نی و بجای ویلن از کمانچه استفاده بشه و این نظر بلا فاصله مورد تایید یزدانفر قرار گرفت و هنرور از اون موقع شروع کرد به کمانچه زدن در گروه من هم که نی بلد نبودم از ترکیب حذف شدم ولی با گروه به جشنواره رفتم .یک نظر دیگه هم که اقای نظری داد این بود که شما چرا گروه محلی بوشهری ندارید و موسیقی بوشهر خیلی جذاب است که این نظر هم به عرض مدیر کل وقت اقای بلادی رسید ولی دیگه وقتی نبود برای تشکیل گروه و اماده کردن اون و ثانی اسم گروه محلی و نی انبان در ان سالها و تشکیل گروه بسیار میبایست با سیاست خاصی صورت میگرفت چون همان گروه موسیقی سنتی هم کلی مشکل داشت چه برسه به نی انبان که جرم بود و خلاف شرع محسوب میشد ولی این ایده برای جشنواره اینده در نظر گرفته شد یعنی تشکیل گروه محلی بوشهر.
۱۳۶۵ دومین جشنواره موسیقی فجر
چند ماه قبل از دومین جشنواره یزدانفر از طرف مدیرکل ارشاد سید عبدالعزیزبلادی مامور تشکیل گروه محلی بوشهر شد.
.به سراغ علیشرفی رفتند قبول نکرد سراغ عبدو(عبالحسین صفاری) رفتند قبول نکردند حق هم داشتند. چون  بسیجها شوخی نداشتد و لت و پار میکردند نوزنده نی انبون رو عبدو نوازنده ای بود که خیلی کتک خورده بود از دست بسیج و به جرات میتونم بگم که هیچکس در دنیا به خاطر نوازندگی به اندازه عبدو کتک نخورده.

نهایتا به سراغ محمود جهان رفتند اون موقع نگهبان شرکت نفت بود و مرتضی دیری  نوازنده نی انبان  که در بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی که مردم به زبون ساده بهش میگفن بنیاد جنگزدها  کار میکرد مسعود اسپرغم و محمود  نامی بود معروف به  محمود چرکو هم نوازندههای سازههای ضربی .
من روز اولی که همه در ارشاد جمع شدن برای تمرین خوب یادمه اتاقی بود که هم محل زندگی یزدانفر بود هم محل تمرین گروههای موسیقی ارشاد.
کنار کتابخانه عمومی بوشهر که حالا اداره ارشاد اونجاست و اون اتاق خراب شده و شده پارکینگ.
گروه موسیقی بوشهر با اعضای آبادانی و بدلیل حساسیت موضوع با نظارت مستقیم مدیرکل تشکیل شد.
.واقعا احسنت به شهامت بچه های ابادان مرتضی دیری ومحمود جهان و بقیه چون واقعا در بوشهر اینکار اونموقع مساوی باخود کشی بود.
یزدانفر مسئول تنظیم سرودهای محلی انقلابی شد و فیروزی شاعر محلی سرا شعر های انقلابی دولتی  محلی می سرود بر وزن ترانه های بندر عباسی که محمود جهان به انها میداد یا خودشون پیدا میکردند یا ترانه های معروف عربی خلیجی وبعضی یذله های بوشهری که انها با نی انبان مینواختند. و
یزدانفر ملودیها رو تغییر میداد کمی و به حساب تنظیم جدید میکرد و فیروزی هم شعر انقلابی دولتی سر هم میکرد. ملودی ترانهای  خواننده های هرمزگانی مثل حبیب زاده و حسین وفادار وفاطمه رضایی و علی بن محبوب ...و یا  یذله های بوشهری با لهجه ابادانی و اشعار محلی  دولتی به معروف بود به اشعار انقلابی  اقای فیروزی از معروفترین اونا یا الله یا خدا که بندر عباسی بود و شعر فیروزی که نا گفته نماند مدیر کل وقت ارشاد بلادی هم گاهی شعر میگفت و اشعار رو تصحیح میکرد یعنی بخاطر حساسیت موضوع تمام کار گروه محلی بوشهر باید از کانال مدیر کل میگذشت و سیاست رو او تنطیم میکرد.
یکی از ترانه های معروف که میخوندن این بود 
که ملودی این آهنگ بندرعباسی بود 
یا الله یا خدا بده قوت سی ما
تا کنیم یاری  یار دین خدا
ما مردای تنگسیر از جون تا به پیر 
دست تو دست همیم پشت در پشت همیم
تا آزاد کنیم دریامون پاک کنیم

ادامه دارد

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire